• Omdat de KNVB de wedstrijden in de A-categorie had afgelast, verviel de competitie-wedstrijd tegen Legmeervogels op 5 december in Hillegom. Er kwam daardoor ruimte vrij voor een wedstrijd voor de Midwest Cup. De Midwest Cup is het bekertoernooi voor voetbalclubs uit Haarlem en omgeving. In het verleden was dit de Haarlems Dagblad Cup. De fusieclub SV Hillegom won deze cup in 2015 en 2017.

In dit seizoen doen er maar liefst 48 verenigingen mee. SV Hillegom was als eerste klasser vrijgesteld voor de poule-fase en stroomde nu in voor de eerste knock-out ronde.

Tegenstander was Zwanenburg, die in de 3e klasse speelt. Op papier zou dit geen probleem moeten zijn voor SV Hillegom. Maar een bekertoernooi kent zijn eigen wetten. Zo stond Zwanenburg in 2019 nog in de finale.

In de eerste helft liep het voor SV Hillegom naar tevredenheid. Zonder tot groots voetbal te komen werd er vrij snel gescoord. Binnen 20 minuten stond het 2-0 voor Hillegom door doelpunten die op ludieke wijze tot stand kwamen. Aiden Ryan gaf de assist en Niels van Veen rondde op fraaie wijze af. Geen vuiltje aan de lucht, zou je zeggen. Maar Zwanenburg had een ander scenario voor ogen en strafte een verdedigingsfout van Hillegom af in de 21e minuut en werd het 2-1. Vlak voor het rustsignaal tekende Niels van Veen echter met een zuivere hattrick voor de 3-1.

In de tweede helft werd het spel er niet beter op. Hillegom viel wel aan, kreeg veel kansen, maar was slordig in de afwerking. Zwanenburg daarentegen scoorde wel. Marc Hoogevorst werd in de 59e minuut verrast door een schot die via de onderkant van de lat in het doel verdween (3-2).

Voor Hillegom waren er voldoende scoringsmogelijkheden, maar het vizier stond niet scherp. De marge bleef dus tot een doelpunt beperkt, reden voor Zwanenburg om er nog een slotoffensief uit te persen. Er kwam nog een serieuze kans uit voort, maar dat leverde geen gelijkmaker op.

Het betekent dat Hillegom verder bekert en nu is doorgedrongen tot de 1/8 finale.

Opstelling SV Hillegom

Justin van Vuren (45: Marc Hogervorst), Tom Tebbens, Sam van der Lip), Achraf Aanhane, Wesley van Vuren (60: Hossam Sarout), Joris van Dongen (60: Menno van Gurp), Aidan Ryan, Sten Houtzager (31: Mike van Veen), Aziz Talaat (60: Menno van Gurp), Niels van Veen, Mohammed Bekkach